· Herşeyi yaratanın ancak Allah olduğunu,
· Her işi evirip çevirenin Allah olduğunu,
· Tüm kalplerin ancak Allah'ın kontrolünde olduğunu,
· Allah'ın herşeyi sarıp kuşatan oluğunu,
· Kaderi belirleyen olduğunu,
· Herşeye gücü yeten ve dilediğini yapan olduğunu,
· Herşeyden haberdar olduğunu ve herşeyi işitip gördüğünü,
· Herşeyin üzerinde gözetici ve koruyucu olduğunu,
· Gaybı bildiğini,
· Hiçbir şeye ihtiyacı olmadığını ve bütün eksikliklerden uzak olduğunu,
· Doğurmamış ve doğurulmamış olduğunu,
· Şaşırmayan ve unutmayan olduğunu,
· Mülkün tek sahibi olduğunu,
· Herşeyin tek varisi olduğunu,
· Daima diri olduğunu,
· İzzet ve şerefin tek sahibi olduğunu,
· Daima üstün ve galip gelen olduğunu,
· En güzel isimlerin sahibi olduğunu,
· Hüküm ve hikmet sahibi olduğunu,
· Kullarına şahdamarlarından daha yakın olduğunu,
· Kalplerinden geçirdikleri en ufak şeyi dahi bildiğini,
· Gizlinin gizlisini bilen olduğunu,
· Sonsuz adaletli olduğunu,
· Merhametlilerin en merhametlisi olduğunu,
· Kullarına karşı çok bağışlayıcı olduğunu,
· Kullarını çok seven olduğunu,
· Tevbeleri kabul eden olduğunu,
· Samimi duaya karşılık veren olduğunu,
· İyiliğin ve şükrün karşılığını fazlasıyla veren olduğunu,
· İnsana herşeyi öğreten olduğunu,
· Uyarıp korkutan olduğunu,
· Ölüleri dirilten ve hesap gününü yaratan olduğunu,
· Dinine yardım edenlere dünyada ve ahirette yardım eden olduğunu,
· Vaadinin hak olduğunu,
· İnkarcılar için cehennemi ve müminler için de cenneti yaratan olduğunu bilen bir Allah inancına sahiptir.
NASIL BİR ALLAH KORKUSUNA SAHİPTİR?
· Allah'tan başka hiçbir şeyden korku duymaz.
· Allah'tan güç yetirebildiğince çok korkar.
· İmanı ve Allah korkusunu kalbe yerleştirenin Allah olduğunu hisseder.
· Bu korkuyu sadece zorluk ve çaresizlik anlarında değil, her an yaşar.
· Allah'ın sinelerin özünde olanı ve gizlinin gizlisini bilen olduğunu unutmaz.
· Kimsenin görmediği yerde de Allah'ın gören olduğunu her an hatırlar.
· Hesap vereceğini bilerek hareket eder.
· Haram ve helallere titizlik gösterir.
· Yaptığı herşeyin temeli bu korku üzerine kuruludur.
· Yapılan her işte Allah'a yönelip döner.
· Tek cezalandıranın Allah olduğunu bilir.
· Allah'ın makamından, tehdidinden ve cehennem azabından korku duyar.
· Daha önce gelip geçenlere Allah'ın verdiği azapları unutmaz.
· Saygı dolu, içi titreyen ve şiddetli bir Allah korkusuna sahiptir.
NASIL BİR İMANA SAHİPTİR?
· Yalnızca Allah'a ibadet ettiren,
· Allah'ı herşeyin üzerinde tutmayı sağlayan,
· Allah'tan başka İlah aramayan,
· Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmayan,
· Herşeyin Allah'tan olduğunu bilen,
· Allah'ın her zaman onun yanında olup, yaptıklarını gördüğünü bilen,
· Hayatının her anında asıl hedefini, 'Allah'ın rızasını kazanmak' olarak belirleyen,
· Tüm hayatı Allah için yaşamayı gerektiren,
· Allah'ın sınırlarını titizlikle korumayı sağlayan,
· Allah'ın karşısında acizliğini çok iyi bilmesini sağlayan,
· Allah'ın ayetlerine gönülden boyun eğici bir tavır sağlayan,
· Sadece Allah'a güvenip dayanmayı sağlayan,
· Yardımın ancak Allah'tan olduğunu kavratan,
· Daima Allah'ı anmayı sağlayan,
· Kuran'a kuvvetle bağlanmayı getiren,
· Allah'a asla nankörlük ettirmeyen,
· Kıyamet gününe kesin bir bilgiyle iman ettiren,
· Ahiretin varlığına kesin olarak inandıran,
· Dünya hayatına aldanmayı engelleyen,
· Gelecek endişesini ortadan kaldıran,
· Her işte bir hayır olduğunu her an hissettiren,
· Her işte Allah'a yönelip dönmeyi sağlayan,
· Sahip olunan tüm özelliklerin Allah'tan olduğunu unutturmayan,
· Allah'a, hükümlerine ve elçilerine gönülden bir itaat sağlayan,
· Şeytanın etkisine izin vermeyen,
· Her an vicdanın sesiyle hareket etmeyi sağlayan,
· Katıksız, sadece Allah'a yönelmiş bir ruh hali veren,
· Sadece Allah'ı ve inananları dost edinmeyi sağlayan,
· Allah'a yakınlaşmak için çok şiddetli bir çaba harcatan,
· Allah'a her an şükredici olmayı sağlayan,
· Her güçlüğe sabredebilecek, kesinlikle yılmayan bir kararlılık veren,
· Üstün bir ahlak kazandıran,
· Gösterilen mümin alametlerinde süreklilik sağlayan,
· Takvada yarışıp öne geçiren bir imana sahiptir.
NASIL BİR KADER ANLAYIŞINA SAHİPTİR?
· Doğumdan ölüme kadar her olayı, Allah'ın bir kader üzerine yarattığını,
· Her olayın ancak Allah'ın takdir ettiği zamanda gerçekleşeceğini,
· Allah'a karşı kalbi tam tatmin bulmuş olarak bağlanmak gerektiğini,
· Gönülden boyun eğici olmanın makbul olduğunu,
· Allah'ın tüm zamanları tek bir an içinde gördüğünü,
· Katıksızca sadece Allah'a teslim olmanın gerekliliğini,
· Her ne yaparsa yapsın sonucu belirleyecek olanın Allah olduğunu,
· Allah'a tam bir teslimiyet gösterdiği takdirde asla mahzun olmayacağını,
· Allah'ın yarattığı her görüntüden razı olması gerektiğini bilir.
· Başına gelen herşeyin Allah'tan olduğunu bildiği için;
· heyecana kapılmaz.
· üzüntü ya da sıkıntıya düşmez.
· paniğe kapılmaz.
· umutsuzluğa düşmez.
· sıkıntı ve stres yaşamaz.
· endişeli bir ruh haline girmez.
· kızgınlık duymaz.
· "keşke" demez.
· ani ve aşırı tepkiler vermez.
· ölüm karşısında üzüntü duymaz.
· elinden gidene ve kendisine isabet edene üzülmez.
NASIL BİR DÜŞÜNCE YAPISINA VE NASIL BİR AKLA SAHİPTİR?
· Herşeyi Kuran mantığıyla değerlendiren.
· Herşeyi pozitif düşünen.
· Vicdanın yönlendirdiği şekilde hareket eden.
· Herşeyi kaderde Allah'ın takdir ettiği şekilde meydana geldiğini bilerek düşünen.
· Her olayın ardında gizlenen hayır ve hikmeti görmeye çalışan.
· Ayakta iken, otururken, yatarken, her an daima Allah'ı düşünen.
· Allah'ın varlığını ve yaratışındaki sanatını derin derin düşünen.
· Öncelikli olarak Allah'ın dikkat çektiği konuları ve iman hakikatlerini araştırıp, düşünen.
· Sorularının cevaplarını sadece Kuran'dan bulan.
· Aksamalar karşısında çözümü hep Kuran'da arayan.
· Daima dinin lehine düşünen.
· Vesvese geldiğinde şeytandan olduğunu düşünüp, Allah'a sığınan.
· Müminler hakkında hüsn-ü zanla düşünen.
· Başkalarının ihtiyaçlarını düşünebilen.
· Aciliyetli konuları tespit edip onlara öncelik verebilen.
· Hak ile batıl arasında Kuran'a uygun kıyaslar yapabilen.
· Temiz bir akıl ile düşünebilen.
· Kendi yaratılışını düşünen.
· Kıyameti düşünen.
· Hesap gününü düşünen.
· Cenneti ve cehennemi düşünüp öğüt alan.
· Kendisine yöneltilen öğütleri iyice düşünen.
· Kendi nefis muhasebesini iyi yapabilen bir akıl ve düşünce yapısına sahiptir.
NASIL BİR SEVGİ ANLAYIŞINA SAHİPTİR?
· Müminlere olan sevgisi Allah'ın rızasına dayalı bir sevgidir.
· En çok sevdiği kişiler, Allah'ın rızasını kazanmaya en çok çaba harcayan, en takva olduğunu umduğu kişilerdir.
· Dünya hayatının süslerine karşı tutkulu bir sevgi hissetmez.
· İşlediği hayırların karşılığında Allah'ın sevgisi dışında hiçbir karşılık beklemez.
· Allah'a ve elçisine karşı başkaldıranlara karşı asla bir sevgi duymaz.
· Bir şeye karşı duyduğu sevgi ve ihtiyaç, o konuda fedakarlık göstermesini engellemez.
NASIL VE NELER HAKKINDA KONUŞUR?
· Sözün en güzelini söyler.
· Gelecekte olacak bir olay için her zaman için "Allah dilerse" anlamındaki "İnşaAllah" kelimesini kullanır.
· Allah'ın sanatını yansıtan her güzelliği gördüğünde "MaşaAllah" diyerek Allah'ın şanını yüceltir.
· Allah'ın en hoşnut olacağını umduğu sözü söyler.
· Konuşmalarında ayetleri hatırlatarak konuşur.
· Hikmetli konuşur.
· Kısa, özlü ve anlaşılır konuşur.
· Boş ve yararsız konuşmalar yapmaz.
· İhtiyaca yönelik konuşur.
· Yalan söz söylemez.
· Anne ve babasına karşı "öf" bile demeyecek kadar saygılı konuşur.
· Yumuşak söz söyler.
· Konuşmalarıyla karşı tarafa güvenilir olduğunu hissettirir.
· Olabildiğince samimi, sade, içinden geldiği gibi konuşur.
· Gizli konuşmalardan kaçınır.
· Söylediği sözün ne anlama gelebileceğini bilerek ve iyi düşünerek konuşur.
· Öğüt vererek konuşur.
· Bir eve girdiğinde önce Kuran'da belirtildiği gibi "selam" sözünü söyler.
· Cahillerle karşılaştığında onlarla cahilce söze dalmaz, "selam" diyerek geçer.
· İftira içeren bir söz söylemez.
· Ve bu tarz konuşmalara katılmayarak, onurlu olarak geçer.
· İyi ve güzel tavırları teşvik edecek ve kötü davranışlardan kaçındıracak şekilde konuşur.
· Sesinde orta bir yol tutar, bağırarak konuşmaz.
· Ağzından çıkan her sözden sorumlu olduğunu bilir.
· Boş ve gereksiz amaçlar için yemin edip durmaz.
· Konuşmalarında kimseyi ayıplayıp, kötülemez.
· Dedikodu yapmaz.
· Vicdanı harekete geçirecek etkili sözler söyler.
· Herşeyde Allah'a dönüp yönelerek,
· Yalnızca Allah'a dua ederek ve yalnızca O'ndan yardım dileyerek,
· Allah'ın her duaya icabet eden olduğunu bilerek,
· Allah'ın şahdamarından daha yakın olduğunu ve her düşündüğünü anında duyduğunu bilerek,
· Allah'ı en güzel isimleriyle tesbih ederek ve bu isimlerinin anlamlarını derin derin düşünerek,
· Dua ederken Allah'tan istekte bulunma konusunda sınır koymayarak,
· Duanın bir şekli olmadığını, Allah'ın rızasını kazanmak için yapılan her hareketin bir dua olduğunu bilerek,
· Dua etmek için özel bir mekan ve yere gerek olmadığını, her zaman, her yerde dua edilebileceğini bilerek,
· Allah'a karşı olabilecek en saygılı şekilde dua eder.
· Sadece sıkıntı ve ihtiyaç içindeyken değil, bolluk ve nimet içerisindeyken de dua eder.
· Dualarının arkasından verilen nimetlere nankörlük etmez.
· Duası samimi ve içtendir.
· Allah'a yalvara yalvara, için için dua eder.
· Gösteriş için dua etmez.
· Korku ve umut taşıyarak dua eder.
· Kendisi için olduğu kadar hatta daha da fazlasıyla peygamberler ve diğer müminler için de dua eder.
· Müminlerin sağlığı, güvenliği, rahatı, zenginliği ve gücü için dua eder.
· Allah'a yakınlaşmak, başarılı olmak, din ahlakını en iyi şekilde yaşayabilmek ve güzel ahlakta sabır gösterebilmek için dua eder.
· Dünyada ve ahirette Allah'ın en güzelini vermesi, nimetlerini artırması için dua eder.
· Hiç kimsenin müminlere zarar verememesi için dua eder.
· Kuran'da yer verilen peygamber dualarını kendisine örnek alır.
· Dualarının sonunda "gerçekten hamd alemlerin Rabbi olan Allah'ındır" (Yunus Suresi, 10) diyerek Allah'ı tesbih eder.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder